Nepal in het vroege voorjaar '17 - 1

17 februari 2017 - Kathmandu, Nepal

Beste vrienden,

Jay Massih! Met die bekende groet van de Nepaleze christenen groet ik jullie. Ik ben na 27,5 uur reizen (2,5 uur vertraging wegens slecht weer in Nepal) in mijn hotelletje aangekomen.

Reizen is een kunst. Wil je die goed verstaan? Besluit dan om je nergens aan te ergeren, dat is één van de belangrijkste regels. En overal dankbaar voor zijn (2). Niet zeuren over de goedkope prak en kleine porties van Jet Airlines. Ik heb toch zelf de goedkoopste aanbieder gekozen? (Het wordt ook tijd om wat af te gaan vallen, dus dat komt mooi uit.) Ik ben blij dat ik zowaar iets te eten krijg. Ook niet zeuren over vermeende rechten (3) of aangedaan onrecht. Je weet dat je nauwelijks plaats hebt om te zitten. Je weet dat er een rij wachtenden voor het toilet staat. Je weet dat een vliegtuigtoilet in Azië wordt ondergespetterd. Dit keer was het erger. Ik zat naast een reus-achtig dikke reus, die 30% van mijn zitplaats nodig had, en ook 30% van de ruimte bestemd voor zijn andere buurman, een heel schriel mannetje. Ik heb de 8,5 uur tussen Amsterdam en Bombay slagzij gelegen, onzichtbaar vanuit het gangpad. Het lukte me zelfs niet om te protesteren toen mijn glaasje appelsap naar mijn achterbuurman ging en ik pardoes werd vergeten. Maar dezelfde onzorgvuldige stewardess bedeelde me met een glaasje appelsap en een glaasje coca cola bij een latere ronde. En zo kwam alles weer op zijn pootjes terecht. Een vierde regel is: Heb respect en belangstelling voor iedereen. Dat is bijbels: Iedereen liefhebben. Dat is moeilijker naarmate de mensen meer op je lip zitten. Maar toch… De reus bleek goedlachs. Hij zag het idiote van het geval ook wel in. En de stewardess begon grapjes te maken. Zo wordt elke reis een zinvolle geestelijke oefening.SAM_1184

Ik heb een tiental urgente zaken voor deze reis. Er is veel te regelen. Daar kwam nog iets bovenop. Een weesmeisje dat ik ondersteun, is weggelopen met een buurjongen. Ze noemen dat een liefdeshuwelijk in Nepal. Ik noem het een stupiditeit. Ze zijn allebei 14 en ongeschoold. Wat zal hun toekomst zijn? Dhruba is naar hen op zoek. Ze zijn hun dorp ontvlucht en ergens in de miljoenenstad Kathmandu ondergedoken…

De kunst van het leven als christen, daar moest ik over nadenken. Waarom loopt mijn werk zo goed? Waarom kan ik bijna elke dag tevreden gaan slapen? Waarom beleef ik zoveel innerlijke vrede en het geluk van zinvol bezig te zijn? Dat is niet altijd zo geweest. Is dat de praktische bevestiging van Jezus’ woorden in de Bergrede: “Zoek eerst het Koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, en dit alles (eten drinken en levensgeluk) zal u bovendien GESCHONKEN worden.” Het probleem van veel mensen is dat ze teveel doen en te weinig hebben (naar hun eigen maatstaven). We moeten leren minder te doen en meer te ontvangen.SAM_1182

Morgen allerlei ontmoetingen, zoals met onze werkers in India (Saroj en Ram Nath) en twee vooraanstaande gemeentestichters. En zo nog het een en ander. Mijn agenda zit weer aardig vol.

Ik had 10 uur wachttijd in Bombay in India, het land waar de goden je toelachen of onderling om de aandacht strijden. Mysterieus, groot, mooi… De luchthaven van Bombay noemt zichzelf de beste in de wereld. Je kijkt er je ogen uit. Marmeren vloeren, prachtige plafonds, kolossale kroonluchters en kunst alom. Alleen om dat te zien zou je al een reis willen maken.SAM_1181

De laatste tijd heb ik me flink bezig gehouden met de Indische filosofie. Daar zit zoveel moois en waardevols in. Daar kunnen wij nog iets van leren. Dat land heeft grote denkers opgeleverd. Veel geestelijk leven is zeer oppervlakkig bij ons. Ik kom oorspronkelijk uit bevindelijke kring, zeg maar rechts-gereformeerd. Het mooie daar is, dat men nadenkt over de aard en de wezenlijke kenmerken van het geloof. Helaas is dat verstard in formalisme, heerszucht en wetticisme. De navolgers van de ‘oudvaders’ zijn geen discipelen maar napraters, en dat is heel wat anders. Dat nadenken over de zaken van wezenlijk belang trekt me ook aan in sommige stromingen in het jodendom. Wat is geloof? Als liefde het grootste is, kan het dan geloof vervangen? Wat zijn de effecten van geloof? Wat doet het geloof met een mens? In hoeverre is kennis (on)misbaar voor het geloof en het leven van de gelovige? Ik ben veel met die vragen bezig, nu ik mijn rol van goeroe wat nadrukkelijker heb opgepakt. Ik ben een joods-christelijke goeroe op gereformeerde grondslag. Dat klinkt wel aardig, hè? Ik besef heel goed dat de Indische filosofie geen openbaringsbron is, maar ze kan ons wel de spiegel voorhouden. Ze kan ons opjutten uit onze gezapige vanzelfsprekendheden.SAM_1175

Net voor mijn vertrek uit de Lage Landen kwamen enkele nieuwe toezeggingen binnen. Onze vrienden in Ivoorkust kunnen doorgaan met hun bijbelverspreiding en mogen beginnen met een nieuwe serie radio-uitzendingen in het Yacouba (de taal van de stam Dan). Zegeningen te over. Maar nu ben ik in Azië. Wat ga ik dit keer meemaken? Er zijn enkele harde noten te kraken. Maar ook bezoeken aan Sarandara en Bhojpur. Het wordt weer spannend.

Groet,

Vrede,