Nepal in het vroege voorjaar '17 - 2

17 februari 2017 - Kathmandu, Nepal

Beste vrienden,

Een curiosum. Ook dat is Kathmandu. Een synagoge. Er schijnt een verhaal aan vast te zitten. Ergens hoog in de bergen, dichtbij Tibet, is een dorp met Hebreeuwse wortels. Stam Manasse. Ik hoop er nader nieuws over te horen.

SAM_1200  verwijzing naar de synagoge aan een drukke winkelstraat

De synagoge wordt vooral bezocht door buitenlanders. Nepal is populair bij mensen uit Israël en Joden in het algemeen. Ik sprak met een arts uit Toronto, die vrijwilligerswerk doet in een ziekenhuis hier in de stad. Met hoogtijdagen als het Joodse Pascha, zijn er wel 3000 Joden in Kathmandu, en wordt het pleintje tussen de synagoge en een Joods restaurant geheel gevuld met bidders en vierders. Nepal is één van de weinige veilige landen in de wereld voor Joden. Er staat zelfs geen bewaker voor de synagoge. Toch, wonderlijk genoeg, grenst deze aan een kleine moslimwijk, waar o.a. tientallen vluchtelingen uit Somalië wonen.

SAM_1202    tekst op wand synagoge

Ik sjees de stad door. Hobbeldehobbel, als je geluk hebt. Maar ook lange files, waar je zo maar tien minuten stilstaat voordat je weer tien meter vooruit kunt. Het hobbelen gaat in stijgende lijn. Er is waterleiding door de hele stad aangelegd. Wat er nog aan goede wegen over was, ligt nu ook aan diggelen. De grote ringweg, waar China aan werkt, vordert tergend langzaam. China is niet te spreken over de toenadering van Nepal tot India. Tegenwoordig kom je, tot in Thamel, de handelswijk van Kathmandu en tot voor de poort naar de synagoge aldaar militaire patrouilles tegen, samengesteld van Indische en Nepaleze militairen. Ik vermoed dat dat één van de redenen is waarom China nu al 5 jaar nauwelijks opschiet met die ringroad. De verkeerssituatie is slechter dan ooit. Overal zijn wegen afgesloten en opgebroken, wachtend op een nieuwe asfaltlaag die al jaren niet wil komen. China moet iets doen om pressie uit te oefenen en elke hoofdstedeling in Nepal ervaart dat dagelijks aan den lijve.

Ik houd het hierbij. Moet weer aan het werk. Met groot genoegen.

Met vriendelijke groet,

Jay Massih!