Luswa gaat naar de pygmeeën (conclusie)

5 januari 2017 - Kikwit, Congo-Kinshasa

oerwoud.31

Beste vrienden,

Kort en krachtig: De pygmeeën mogen we niet vergeten. Er zijn er tienduizenden in de Bandundu provincie, zonder geloof, zonder hoop en verschopt, vernederd en geslagen. Maar ze willen vooruit. Je ziet Luswa naast een jongere staan, die hem kwam smeken om te mogen leren lezen en schrijven. En Luswa moest zeggen: "Nog niet." Hoe lang nog? Niemand die er komt (behalve wij dan). De wegen zijn onbegaanbaar. Je ziet op de andere foto hoe Luswa onder een omgevallen woudreus heen probeert te komen. Dat is geen uitzondering. Zoiets ontmoet je keer op keer in het oerwoud.  oerwoud.30

Ds. Jean Kibungula heeft beloofd terug te gaan naar de pygmeeën. In drie nieuwe dorpen is nu een kleine gemeente ontstaan. Moïse, zijn zoon, gaat er met de fiets heen, beladen met zeep, kleding en wat er verder maar nodig is. Wij betalen hun reizen. Voor alfabetiseringscursussen is wat meer geld nodig.

De overheid doet niets in Kongo, en zeker niet voor de armen en nog minder voor de pygmeeën. Maar onze Stichting Facilite komt bij hen, ten koste van grote persoonlijke offers. Verschillende mensen hebben n.a.v. het reislog over de reis van Luswa naar de pygmeeën giften voor hen gestuurd. Elke cent komt bij hen terecht, kan ik je vertellen. Wie iets voor de pygmeeën wil doen, kan daarvoor op onze rekening doneren, of moet even contact met me opnemen (als ik weer terug ben van reizen naar Ivoorkust en Nepal. Ik vertrek al bijna).

"Ik wil leren," zegt de jongen in het gele shirt. Wat geven wij hem ten antwoord?

Namens Stichting Facilite
Bram Krol